Monday, February 24, 2014

Susunan Gigi Yang Tidak Teratur Di Tengah Menjadi Trend Di Jepun

Tampil dengan gigi teratur dan terawat rapi? Ah, itu masa lalu. Di Tokyo, kini gigi bertaburan tengah menjadi trend. Banyak salon kini memasang papan nama: pakar membuat gigi buruk. Dikenal dengan istilah tsuke yaeba, salon khusus gigi kelam kabut ramai dikunjungi anak-anak muda Jepun. Bahkan, pelancong dari luar negeri turut jadi pelanggan. Harga mengimbangi gigi ini lumayan berpatutan, dengan siri prosedur bedah kosmetik dan plastik mudah.

Caranya, gigi-geligi yang tersusun rapi semua dibuat kesan bengkok. peliknya ramainya peminat, sebuah klinik di Ginza bahkan khusus membekalkan gigi bengkok palsu untuk mereka yang ingin mengikuti trend.

Dental Salon Plaisir, yang mengkhususkan diri melayani pesakit yang ingin giginya tampil bengkok, menyiapkan aneka model gigi tak bagus sesuai keinginan pelanggan.


Kadar tsuke-yaeba sekitar ¥ 30,000 (bersamaan US $ 390). Pelanggan akan menjalani prosedur singkat dimana doktor gigi akan menampal gigi palsu yang bengkok dengan lem. Warna gigi disesuaikan dengan warna gigi yang asalnya.

Trend ini ditanggapi orthodontists ternama Jepun, Masaru Iwatsuki, sebagai "idea gila". "Gigi mempunyai lubang untuk membiarkan oksigen masuk. Menutupi mereka adalah buruk bagi kesihatan gigi," katanya. ia menyebut trend ini sebagai "kelewatan".

No comments:

Post a Comment