Wednesday, July 17, 2013

Masak Lemak Cili Api - 7

*unedited version*

Bab 7

“Kojap laie ekau makan sini sekali la yo? Lopeh makan kang kito nengok an lah laie kek mano silap eh skuter tu. Pakcik bukan ghoti bona, si Esah ni lak pandai laie pado pakcik ni haa…”

“Eh, takpelah pakcik. Tadi dah makan dah.” Jawabnya sambil menyeka peluh di dahi. Aku perhati je dari depan pintu rumah. Nampak macam pomen sungguh dah mamat kurang asam gelugor tu. Dahlah dia memang duk pakai baju kerja dia. Kalau bukan sebab abah ada kat situ, memang aku dah join sekali pegi bukak body kit skuter tu.
“Makan jomput-jomput yo manolah cukup. Mohlah masuk dulu. Maghrib dokek dah ni. Esah! Ekau poie ambik an baju Along ko, Angah ko, mo kain pelikat. Ambik an kain sal sekali.” aku follow je cakap abah. Sebab abah yang cakap. Cuba kalau mamat kurang asam gelugor tu sendiri yang cakap, toksah mimpilah aku nak pergi ambilkan. Silakan ambik sendiri. Heh.

“Ni Bah, den lotak an kek bilik Angah. Sonang dio nak tuka baju kek dalam tu yo.”

“Iyolah. Poie tambah lauk sikit yo, Sah? Karang lopeh maghrib buleh makan.” Aku akur lagi, terus ke dapur. Menyampah tengok reaksi muka mamat tu. Buat geram je. Mesti dia gelakkan nama klasik aku tu dalam hati. Bukan tak tau. Huh. Benci.

“Padanlah tetibo yo nak boli kain lah, nak buek baju kurung lah. Dah ado calon kau yo, Sah? Konon yo lopeh limo nam tahun. Ni ontah-ontah sok lopeh limo nam bulan abih bolaja sok, mama dapek laa menantu laki yo, Sah?” Baru je sebelah kaki jejak lantai dapur, mama dah sound gitu. Bencinya, bencinya, bencinya, bencinya mamat kurang asam gelugor tu. Semua dia punya pasal lah ni. Hish!

“Takdo makno do Ma. Kawan biaso-biaso yo. Bukan den kona boto pun mo dio. Kebetulan yo dio ado kek situ maso moto den ghusak.” Aku selinsing lengan t-shirt sampai ke siku. Baki ayam yang dah dilumur garam kunyit tengahari tadi aku keluarkan dari peti sejuk.

“Takpo Sah. Ado maso laie nak kona-kona sementagho ekau skolah laie ni. Abih yo skolah sok, sughuh dio masuk minang. Mama teghimo toghuih, takyah runding-runding laie.” Serentak itu juga ada seseorang terbatuk-batuk. Aku toleh ke belakang. Ya Allah, malu gila! Mama lah ni. Lain kali tunggu beliau tu takde kat rumah baru cakap boleh tak? Eh, lain kali? Eh?

“Minta maaf ye makcik. Nak tumpang lalu pegi bilik air.” Tuturnya sopan, macam tak ada apa-apa. Mama angguk dalam senyuman. Heh, benci benci benci benci. Dia berlalu ke bilik air tanpa sedikit pun memandang. Aku raba kepala, ok, tudung ada. Lepas tengok tangan baru perasan. Heh, lupa nak turunkan lengan baju tadi. Salah dia lah, siapa suruh masuk tak bagi salam? Huh.

“Sah masak yo? Ekau tak buleh solat ari ni, kan?” tegur mama tiba-tiba. Isk, mama ni pun. Janganlah cakap kuat-kuat. Beliau tu ada dalam bilik air, ok? Boleh dengar kot cakap-cakap macam ni. Isk. Malulah, malu! Aku pusing menghadap dapur semula. Tebal muka toksah cakaplah.

“Sah.”

“Iyo.”

“Mama bokonan boto lah kalau dio yang jadik menantu mama. Baik budak eh. Sopan yo. Agamo pun mama nengok an baguih yo.” Baik? Sopan? Ya ampuuunnn… Rasa macam nak potong jari je dengar mama puji-puji mamat kurang asam gelugor tu. Ni baru sekali jumpa beliau tu, belum banyak kali lagi. Eh, banyak kali? Ah, takde makna!

“Dah, dah. Mama poie solat. Den nak masak ni. Poie copek.” Eh, bukan halau ni. Tapi, maghrib kan waktu yang paling pendek. Tak baik lengah-lengah. Betul tak alasan aku tu? Haha~  Lagipun karang entah amende je lagi mama nak cakap. Beliau tu dahlah masih dalam bilik air. Kalau dia pasang telinga camna? Ha, camna? Camna? Malulah ai kalau macam tu, ok?

“Lagipun sodang elok bona lah umur dio tuo pado kau lapan tahun. Kojo pun dah elok. Motokar pun ado. Tingga nak carik ghumah yo laie.” Argh!! Mama ni tak habis-habis lagi ke? Dahlah sikit-sikit. Simpan untuk lain kali pulaklah Ma. Den dah malu amek dah ni aa..

“Yah, siaplah copek. Kito jomaah kek dopan.” Abah menegur dari muka pintu ruang dapur. Mama angguk. Serentak itu mamat kurang asam gelugor keluar dari bilik air dengan berbaju t dan bertuala yang labuh sampai ke buku lali. Memang sengaja aku bagi tuala jenis besar. Cepat-cepat aku turunkan lengan baju aku.

“Aaa… Haziq, kito jomaah samo la yo kek dopan tu haa. Ekau jadik imam.” Saran abah. Pergh! Tanggungjawab berat tu. Aku pandang mamat tu, dia senyum.

“Err… Takpe ke saya jadi imam? Rumah pakcik ni, segan pulak saya.” Jawab dia. Eleh, takutlah tu.

“Apo pulak nak sogan-sogan. Sesekali tukar imam, apolah salah eh. Copeklah, kami tunggu kek dopan.”

“Oklah. Kejap saya pakai kain.” Dia beredar. Mama dengan abah menurut. Aku selinsing semula lengan baju, mula memasak. Tak lama, sayup aku dengar suara dia melaungkan iqamat. Sambil memasak aku pasang telinga mendengar bacaanya. Sedapnya dia mengaji, siap ada lagu.

Ah, sudah. Tambah dua-tiga pointlagilah lepas ni mama nak jek mamat kurang asam gelugor tu. Haih… kes naya betul… Kesian aku… Huhu~~ T.T


* * * * * * * * * * *

No comments:

Post a Comment