Monday, July 8, 2013

Masak Lemak Cili Api - 6


*unedited ver.*

Bab 6

Ni dah kereta siapalahparking dekat gila dengan skuter aku ni. Aku nak balik pun tak senang. Kang terlanggar kang, marah pulak. Tapi, siapa suruh kau parking rapat-rapat, kan? Kat sebelah tu ada ruang banyak lebih lagi. Marah betul. Aku leretkan jugak kunci ni kat body Hilux ni, baru beliau tau. Elok aku boleh terus ride aje, ni nak kena tolak keluar pulak dulu. Memang mengganggu ketenteraman awam betul. Report polis baru beliau tau. Heh.
“Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam.” Refleks. Suara tu macam biasa dengar je. Siapa tu, kita tengok kemudian. Yang penting kasi tolak skuter keluar dulu. Dah siap, aku angkat kepala, melihat siapakah gerangan yang menegur bagi salam tadi. Huh! Gedegang!

“Astaghfirullahal ‘adziim… Hang ni tak cukup makan pa baghu duk tolak skuter sat jaa dah tak laghat?” Aku diam. Dia yang tolong tegakkan semula sekuter yang dah terbaring atas jalan tu.

“Awat hang pi lepaih tangan? Tak pasai skuter cedegha.”

“Ekaulah buek den… Err… Awak lah buat saya terkejut.” Ye, memang salah dia buat aku terperanjat sampai terlepas tangan dari tahan skuter. Nasib baik aku tak jatuh sekali. dia ketawa kecil. Heh. Nyampah. Nasib baik kau macho. Eh?

“Bukan aku duk sergah hang pun sampai hang nak terkejut lagu tu.” Memanglah takde. Tapi kehadiranmu di bumi Kajang ini amat mengejutkan. Ecewah, ayat tak boleh blah. Geli aku. Aku jeling je, malas nak menjawab. Dia senyum, tayang lesung pipit comel… eh, tak! Tak comel langsung! Aku terus naik atas skuter.

“Hang maghah kat aku ka?” Apa punya soalan lah ni. Aku pandang dia. Riak muka macam ada sesuatu. Aku cuma senyum dan geleng. Terus pulas kunci dan tekan button nak hidupkan enjin. Eh, alamak. Apahal tak boleh nak start pulak nih?

“Awat? Tak buleh start?” Balik-balik suara dia jugak yang kedengaran. Aku malas nak jawab. Cuba lagi hidupkan enjin.

“Hang laa ni… Benda-benda letrik ni sensitif. Hang suka-suka bagi jatuh taksat nih. Ada la wayar dia ka, fius ka, ghosak. Tu yang tak buleh start tu.” Sesedap rasa dia membebel sambil tengok aje. Ye, tengok aje, bukan nak tolong. Memang dasar mamat kurang asam gelugor betul. Benci, tahu??

“Awak ingat saya suka buat gitu? Saya terkejutlah. Ingat best ke motor jatuh? Dah calar body dia, nak kena gosok, nak spray balik, pelekat sticker baru lagi… Duit tu semua tu. Penat lagi, ingat best ke?” Aku balas balik. Rayban Aviatornya ditanggalkan dan diselit pada kolar baju.

“Tughun. Mai sat aku nak tengok.” Arahnya. Aku ikut je. Malas nak bertekak tengah-tengah panas ni. Dah jam enam setengah pun sebenarnya, tapi matahari masih terasa berbahang. Aku bukak helmet dan tiup muncung tudung bawal kasi naik balik. Dia mula memeriksa skuter aku tu.

“Ni nak kena bukak ni, aku tengok macam duk ada cable tercabut kat dalam nu. Ada kedai dak kat sini?” Dia lemparkan pandangan ke arah deretan kedai-kedai di seberang jalan.

“Adalah kedai. Tapi dah tutup. Dah pukul berapa dah ni. Lagipun hari ni hari Ahad.” Aiseymen… Kena call Abah mintak tolong ambik ni yang tak suka ni. Lepas tu kena fikir pulak lagi nak bawak balik skuter tu macam mana. Isk…

“Hang duk mana? Aku hantaq hang balik dulu. Dah lewat petang dah ni.”

“Eh, takpelah. Saya call abah je. Skuter tu tinggal ajelah dulu. Tak boleh nak hidup pun, takkan ada orang nak ambik pulak.” Sehabis sopan dah ni aku jawab sambil tangan seluk poket jeans, ambil handphone.

“Takpa. Aku hantaq hang dengan skuter sekali, naik lori.” Lori? Menganga aku. Beliau naik lori? Jatuh standard aku wei sebagai anak dara macho balik rumah naik lori. Dia sengih, tayang lesung pipit TAK comelnya itu lagi.

“Lori hat ni lah.” Dia tepuk-tepuk Toyota Hilux hitam yang jadi punca aku kena tolak skuter keluar tadi. Kurang asam gelugor. Ni semua memang dia punya pasal laa ni. Semua sebab mamat kurang asam gelugor ni punya pasal. Huh. Benci.

“Boleh no? sat gi hang tunjuk jalan. Aku pi mintak tulong oghang sat angkat skuter naik lori.” Tak tunggu aku jawab, dia dah berlari  masuk ke dalam restoran sate yang terkenal tu. Dalam lima minit lepas tu dia keluar dengan beberapa orang pekerja restoran. Aku perhatikan aje dari tepi diorang naikkan skuter tu ke atas Hilux. Dah selamat naik dan diikat kemas, mamat kurang asam gelugor tu lompat turun.

“Dah, jom. Sat lagi nak maghrib pulak. Lekaih lah.” Macam lembu kena cucuk hidung pulak aku ikut aje cakap dia.

“Bak mai pinjam telefon sat.” aku terus kasi. Dia buat amende ntah, lepas tu pulangkan semula. Eh, apasal aku kasi? Aku periksa semula telefon aku. Ok, tak ada nombor-nombor yang tak dikenali.”

“Awak buat apa tadi?” Dia geleng je.

“Hang tunjuk jalan na? Kita nak pi arah mana ni?” Suaranya kedengaran lebih ceria. Fishy betul. Dahlah kurang asam gelugor. Gamaknya sebekas pati asam jawa aku kasi kat dia dulu tu tak cukup kot.

“Hang duk ngelamun apa? Pi arah mana cik adik oi?”  Dia ulang soalan tadi.

“Err… Rinching. Straightni je. Nanti dah sampai Rinching saya tunjuk jalan sampai rumah.”

“Okaaayyy…” jawabnya meleret dengan senyuman yang tak lekang-lekang dari bibir. Hish, memang ceria sungguh ni. Dia ni apahal? Huh. Aku peluk beg sandang kuat-kuat. Sesuatu betul. Saspen aku, saspen.


* * * * * * * * * *

No comments:

Post a Comment