Tuesday, January 28, 2014

Si Mamat Jambu - Part XII - Finale

Since I will not be around starting tomorrow until next week due to work, saya apdet hari final entry malam ni.

Selamat membaca... :)




Part XII - Finale

Jemari aku mengetuk-ngetuk meja tanpa rentak yang tetap sambil sesekali menyedut minuman ringan dalam gelas kertas. Perut terasa sedikit berkeroncong, tapi aku tak rasa nak makan lagi. Mungkin sekali dengan Shira nanti? Hmm...
Pandangan aku melilau ke segenap ruang restoran makanan segera itu. Kebetulan sampai lebih awal. Hampir sepuluh minit lebih awal dari masa yang dijanjikan. Lalu aku memilih meja hujung yang membolehkan aku memerhati orang yang keluar masuk.
Jam tangan aku kilas lagi. Waktu yang dijanjikan masih berbaki lima minit lagi. Dia tak sampai lagi ke? Ke dia main-mainkan aku je? Telefon bimbit dalam poket aku keluarkan dan menatap skrin gelap itu lama-lama. Teragak-agak je nak call. Perhaps I should give her another ten minutes or so. Kalau dia tak sampai jugak lagi, baru aku call.
“Assalamualaikum. Rush?”
Aku angkat muka. Wajah  yang terpampang di depan aku amati lama-lama. Macam kenal. Atas bawah aku pandang dia. Black pants, black shirt and black tudung... Dan tiba-tiba jantung aku berdetak hebat. Takkan dia kot? Mustahil ni... Mustahil!
“Err... Waalaikumussalam. Err... Amal... kan?”
Dia angguk dan senyum. Allahuakbar! Manisnya dia!
“Sorang je ke Rush?”
Aku angguk. Rasa macam kalut semacam je.
“Sorang je laa...” Takkan nak datang ramai-ramai satu rombongan bas pulak. Nak jumpa kau aje pun... Aku tarik senyum.
How about you? Sorang gak ke?” Terpaksa cakap bahasa Inggeris. Nak ber ‘aku-kau’ terasa macam tak sesuai. Amal geleng. Eh? Aku... salah... orang...?
Care if I join you for a while? I came with my sister and her family. And my fiance... Emm... Diorang pergi Pizza Hut sekejap, beli mushroom soup.” Dia tarik kerusi bertentangan aku dan duduk. Bibirnya menguntum senyum lebar.
Aku rasa jantung aku dah gugur ke lantai. Spontan tangan naik ke dada kiri. Sakit. Rasa sakit dan pedih tu datang semula.
“Kenapa Rush? Are you ok?” Riak dia sedikit kerisauan.
Aku turunkan tangan dan mengepal penumbuk di bawah meja lalu memaksa sebuah senyuman.
“Ok je. Heartburn kot. Belum makan lagi,” dalihku.
“Ada gastrik ke? Since when?”
Kepala aku menggeleng. Ada juga gastrik tu yang sebenarnya. Tapi tak berapa pasti sejak bila. Mungkin sejak tujuh-lapan bulan yang lepas, Amal...
“Takdelah. Angin je ni.”
Dia geleng-geleng. “Dah lapar tu, kenapa tak makan?”
“Aaa... I... Aku tunggu tunang aku sampai.”
Kening Amal terjongket. Dia tak nampak kecewa. Tak nampak sedih. Sebaliknya nampak teruja.
Really? Wah! Bila bertunang?”
Memang betul-betul teruja nampaknya. Aku senyum kelat. Sampai hati kau, Amal. Sampai hati...
“Err... Semalam...”
Bulat mata Amal.
“Semalam jugak? Oh, patutlah balik kampung! I thought you dah tak sudi nak jumpa lagi after what happened last time. Penat je sedih, tau?” Dia ketawa.
Aku ikut ketawa. Buat-buat ketawa sebenarnya. Hati rasa macam kena hiris. Bukan tak sudi Amal, tapi aku tak mampu...
“Emmm... congratulations Rush! Jadi... Bila kenduri?” Amal topang dagu dengan dua tangannya atas meja. Matanya dikelip-kelipkan beberapa kali. Ya Allah... Kenapa dia ni sangat menduga tahap kesabaran aku?
“Err... Lepas raya nanti... Kau pun sama, kan? Bapak kau cakap hari tu.”
Laju Amal mengangguk.
“Harap-harap tak clash tarikh. Eh, dah tetap tarikh ke?”
Aku geleng. Tak tahu sebenarnya. Aku cuma tahu lepas raya.
“Emm... Mine on Hari Malaysia. Pagi nikah. Malam tu reception. Please, jangan lupa datang, ye?” Dia buat muka comel sekali lagi.
Sekali lagi tangan aku mendarat di dada kiri. Amal, please, jangan seksa aku macam ni.
“Lapar sangat pegi makanlah, Rush. I’m sure your fiancee would understand if you eat first.” Nada bicara dia penuh kerisauan. Menambahkan lagi rasa sakit dan pedih dalam hati. Amal, tolong berhenti menyeksa perasaan aku lagi. Please.
“Takpe. Sekejap lagi dia sampailah. So, err... Aku dengar kau baru je balik dari US dua minggu lepas. Camana boleh terus bertunang? Kenal kat sana ye?”
“Emm... Dah lama kenal. Sebelum pegi US lagi.” Amal senyum. Nampak jelas aura happy terpancar dari wajahnya. Owh Rush, kau memang sebenarnya suka nak sakitkan hati sendiri kan? Cerdik sangat pergi tanya hal tu kenapa?
“Oh? Then?” Please Rush, stop hurting yourself!
“Setahun duduk sana pun tak boleh nak lupakan dia. Disebabkan dia tu pemalu sangat, I’ve to asked Papa dengan Mama yang pergi pinangkan dia for me. Nasib baik parents dia setuju. That’s why I came back. And I’m back for good. Tak sabar nak kahwin!” Lebar senyumannya.
Dada ini terasa semakin sempit. Semakin perit. Aku tarik senyum kelat. Baru nak menjawab, terasa telefon bimbit bergetar dalam poket seluar. Cepat-cepat aku keluarkan. Sms. Shira penghantarnya.
+ Saya sampai dan nampak awak dengan orang lain. Mesra. Jadi saya balik sendiri. Bye.
Damn! Tergesa-gesa aku berdiri sampai terlanggar meja dan cawan berisi minuman ringan terbalik atas meja.
“Rush!” Amal ikut melompat bila air yang tumpah mengalir laju ke arah dia. Serba salah aku jadinya. Antara Amal, dengan Shira...
I’m sorry Amal. But I’ve to go. Kirim salam aku dengan tunang kau. Sorry. Sorry sangat.” Kaki mula melangkah laju keluar dari restoran ke tempat parkir.
“Rush! Wei!”
Aku buat tak dengar. Telefon kutekapkan ke telinga setelah mendail nombor Shira. Lama menunggu, panggilan tak berjawab. Sekali lagi aku mendail. Come on, Shira, pick up the phone. Jangan serkap jarang cepat sangat, boleh? Cerita kita sepatutnya baru nak bermula je ni.
Punat remote kutekan dan terus masuk ke dalam kereta. Enjin aku hidupkan. Panggilan demi panggilan yang aku buat masih tak berjawab. Note II aku baling ke seat sebelah sebelum meraup wajah. Stereng aku genggam sebelum menghentaknya sekuat hati.
Damn it, Rush! Apasallah kau ni malang sangat?” Tangan kiri naik memicit dahi sambil menarik nafas panjang. Kemudian aku sandarkan badan pada seat. Sekali lagi menghela nafas panjang dan berat. Lambat-lambat aku capai semula telefon bimbit atas seat sebelah. Skrin aku aktifkan semula. Baru nak dail Shira semula, cermin tingkap kereta diketuk perlahan membuatkan aku berpaling laju. Amal.
“Rush,” sapanya dengan senyuman sebaik aku keluar dari kereta. Aku balas juga senyumannya walau kurang ikhlas.
“Ada apa? Aku ada hal ni.”
“Bukan tadi kata tengah tunggu tunang ke?”
“Dia tak dapat datang sini. Aku kena pergi sana.”
Kening dia terjongket. “Pergi mana?”
Entah, Amal. Aku tak tau!
“Subang.” Itu je yang terlintas. Sekali lagi kening dia terjongket sebelum tersenyum manis.
“Tumpang boleh?”
Giliran aku pulak jongket kening.
“Kau datang dengan family kakak kau, kan?”
Dia angguk kemudian muncungkan bibir. “Diorang dah balik.”
Dah balik? Aik? “Tunang kau?”
Dia sengih. “Entah. Dia lari tadi. Tiba-tiba je.”
Berkerut hebat dahi aku. Dia ni biar betul? Kenapa macam selamba je ni?
And owh, Rush, before I forgot. Tadi ada kawan kirim salam.” Dia punya senyum nampak cheeky semacam. Macam ada benda yang tersirat je.
Skrin Note II aku aktifkan. Nombor Shira yang dah tersedia terpampang aku dail laju. Sekejap tu jugak ada lagu yang berkumandang. Amal seluk poket seluar dan keluarkan telefon bimbit. Makin mekar senyuman di bibirnya. Iphone 5 ditayang depan muka aku. Gambar aku tengah tidur dengan nama ‘Rush Poyo’ sebagai pengenalan pemanggil terpampang atas skrin.
“Comelnya tunang saya bila gelabah tadi.” Matanya dikerdipkan beberapa kali. Bajet comel. Tapi memang comel pun.
Aku rasa jantung aku macam nak meletup. Tangan kanan mendarat di dada kiri.
“Sms tadi tu?” soal aku.
“Kakak saya tolong troll kan awak tadi. Sorry...” Dia kulum senyum. Langkahnya dibawa setapak maju ke hadapan.
“Hai, tunang. Missed me?” Simbol peace ditayang tepi pipi sambil tersenyum nakal.
Aku tarik nafas dalam-dalam.
“AMAAAAAAAALLLLLLLLLL!!!”
Tawanya yang comel itu pecah. Aku pandang dia yang masih ketawa lama-lama. Rasa-rasa macam nak menikah malam ni jugak!!

******************

TAMAT





Semoga berpuas hati dengan ending ni. Hahahahahah

No comments:

Post a Comment