Sunday, December 29, 2013

Si Mamat Jambu - Part II

Sebab dah lama tak apdet blog... Kiki~

Enjoy reading! :D




Part II

Diam tak diam, dah dekat dua minggu budak Amal jambu tu kerja dekat sini. So far aku tengok dia bagus. Bagi kerja semua siap on time. Aku heret bawak pergi site mana-mana pun dia ikut je. Kira bab kerja ni memang dia baguslah, tak ada banyak songel walau jelas nampak dia agak kekok bila masuk site. Mungkin sebab tak biasa. Tapi tak apa, lama-lama biasalah tu. Dan aku pun tak ada masalah dengan dia.
Dengan budak-budak lain dekat office pun ok, tak ada masalah. Siap ramai peminat lagi. Obviously dari kalangan budak-budak perempuan. Memang nampak sangatlah. Nak-nak pulak aku tengok dia jenis melayan baik punya. Lagilah budak-budak tu tangkap leleh. Sekarang kan memang orang tengah trendKpop. Budak Amal jambu ni pulak bawak gaya tu... Sendiri faham ajelah.
Tak kisahlah tu. Aku sikit pun tak dengki pasal aku memang tak layan pun budak-budak tu semua. Tak ada yang berkenan dalam hati. Bukan tak ada yang baik, ada je yang sopan santun wanita melayu terakhir kat pejabat tu. Tapi dah tak berkenan, nak suruh aku buat macam mana lagi?
Cuma aku pelik satu je dengan mamat jambu ni. Selama aku kerja dengan dia ni, belum pernah sekalipun aku nampak dia solat. Musykil gila aku. Bukan tak pernah tegur, dah banyak kali. Nak kata dia jenis sosial tahap lupa Tuhan, takde pulak aku nampak ciri-ciri tu. Tapi tak taulah kan, kot depan aku je dia nampak bagus. Belakang aku, manalah aku nak tau, kan? Hmm... Boleh jadi jugaklah tu.
“Rush, nah air kau.” Amal hulurkan sebungkus minuman.
Aku berdiri tegak dari sandaran pada dinding kereta. Hulurannya aku sambut lalu menyedut rakus. Pergh!  Lega tekak. Haus gila tak minum-minum dari lepas maghrib tadi. Masa ambil wudhu’ nak solat Isya’ tadi dah terasa-rasa nak je aku togok air paip tu sampai lega tekak.
“Kau pergi kedai ke tadi?” soal aku lepas puas sedut air Nescafe o ais. Bagus budak ni. Dalam masa dekat dua minggu ni je dia dah tau apa aku suka, apa aku tak suka. Cepat tangkap. Bagus. Itu paling aku suka.
“Ha’ah. Aku pergi dekat kedai dekat tepi tu je.” Dia sengih.
Aku tarik senyum senget.
“Apasal tak ikut aku sekali tadi? Lepas solat kita pergi ajelah sekali kedai tu.”
Dia diam. Aku pandang muka dia sebelum menyedut air lagi. Walaupun malam gelap pekat, masih boleh nampak lagi mamat jambu ni. Maklumlah, kulit putih. Tak macam aku yang sawo matang sangat-sangat ni., berjemur punya pasal. Lagipun cahaya dari lampu jalan yang tak berapa nak terang tu pun membantu juga sikit-sebanyak.
“Err.. Aku... Err... “
Memang setiap kali aku timbulkan hal ni, tergagap-gagap dia nak menjawab.
“Kau umur dah berapa, Mal? 25? 26?” Aku sandarkan belakang tubuh kembali pada Mazda3 MPS warna aluminium metallic dan lemparkan pandangan ke hadapan. Amal ikut berbuat yang sama.
“Dah 25,” jawabnya perlahan.
“25 dah... Sampai bila Mal kau nak terumbang ambing macam tu? Sampai tahap dah jejak kawasan masjid dah pun kau boleh lari jugak lagi. Kau dah besar, Mal. Takkan benda macam ni nak kena paksa-paksa jugak lagi? Kau nak suruh aku standby rotan dalam kereta ke?”
Aku dengar Amal lepaskan sebuah keluhan. Awal-awal dulu memang dia rajin menjawab bila aku start bagi tazkirah macam ni. Tapi hari ni dia diam je. Serik agaknya asyik kena luku bila pandai sangat menjawab dengan jawapan yang entah apa-apa tu.
“Kau suka perempuan macam mana, Rush?”
Tak ada angin, tak ada ribut, tiba-tiba Amal bagi soalan cepu emas tu dekat aku. Nescafe o ais dalam bungkusan aku sedut lagi sebelum menengadah ke langit malam yang pekat. Tak ada bintang kelihatan. Bulan pun berlindung di sebalik awan. Macam nak hujan aje ni.
“Entah. Tak tau nak cakap,” jawab aku setelah lama berfikir.
Amal tumbuk bahu aku.
“Hek elleh. Sikit punya lama fikir, itu je yang kau boleh cakap?” tempelaknya.
Aku sengih.
“Kau dah berapa? 32, kan?”
Aku angguk.
“Takkan sampai sekarang tak tau lagi ciri-ciri perempuan yang kau nak?” sambung dia lagi.
“Seriuslah. Aku tak tau. Tapi yang aku pasti, aku tak nak yang stok ayu-ayu sangat. Biarlah kasar sikit, at least kalau aku outstationke, balik lambat ke, dia pergi mana-mana ke, dia boleh jaga diri sendiri. Tak adalah aku nak risau sangat.”
Amal angguk-anggukkan kepala. Bersetuju atau sekadar mendengar tu, tak pulak aku pasti.
“Tapi yang penting dia mesti comel. Tak cantik takpe, janji comel. Baru ada feel,” sambung aku lagi kemudian ketawa. Dan Amal ikut ketawa dengan aku.
“Kau?” Aku soal dia balik.
Amal pula menengadah ke langit. Aku nampak bibir dia terkumat-kamit, tapi aku tak dengar sepatah haram pun. Aku tumbuk bahu dia balik. Sikit lagi mamat tu nak tergolek ke tepi.
“Hoi!” Marah dia. Aku dah gelak.
“Cheh, baru tumbuk sikit dah nak tergolek. Gila punya lembik kau ni!” Amal tayang muka bengang.
“Aku tak ready la!” bidas dia.
Lagi kuat aku gelak.
“Hek elleh, kau tumbuk aku tadi macamlah aku ready. Tapi gua steadyje. Lu tu gua baru bagi penumbuk sikit, dah nak melayang. Memang dasar jambu lembik lah lu ni, Mal!”
Dia merengus kuat.
“Sudahlah! Malas aku layan kau ni!” Amal bergegas ke sebelah sana kereta dan terus masuk. Pintu dihempas kuat.
Pergh! Menyirap terus! Kau ingat aku beli ‘bini’ aku ni harga seposen kat kedai?! Aku masuk kereta cepat-cepat.
“Kau ingat kereta bapak kau selamba tutup macam tu? Aku sikit punya belai lemah lembut, kau buat macam tu?” Bab ‘bini pertama’ aku ni memang aku sensitif gila. Orang buat sikit je cukup, memang aku boleh terus jadi singa lapar nak terkam orang. Aku tengok muka Amal macam kecut sikit.
Sorry!” katanya. Itupun kasar.
Huh. Aku merengus dan terus tutup pintu kereta. Kunci ku pulas dan enjin Mazda3 mengaum garang. Memang dasar mamat jambu. Kau tau tak boleh menang dengan aku, ‘sayang’ aku ni jugak kau jadikan mangsa. Takpe, hari ni hari kau, Amal jambu. Esok lusa aku bagi ‘habuan’ dekat Civic tersayang kau tu. Kau tunggu ajelah.
***************


Sekian, silakan menghentam sekarang. :D



No comments:

Post a Comment