Friday, September 20, 2013

Masak Lemak Cili Api - 10


Bab 10

Dah puas aku selongkar bilik. Dah serupa tongkang pecah dah bilik aku. Budak-budak bertiga tu pun ikut tolong selongkar sama. Aku rasa balik dari beli Panadol semalam, aku terus bagi dekat Fida yang ada duduk kat dapur. Lepas tu aku buka tudung dan letak semua benda dalam bilik. Ok, tak letak. Aku cuma letak tudung belakang kerusi dan benda-benda lain semua aku humban atas katil.
“Celah-celah almari kau ke, meja ke, dah carik?” Tanya Wani. Aku angguk.

“Kat dalam seat skuter kau ke?” Cadang Rina pulak. Aku angguk jugak. Carik dah, takde.

“Kat dapur?” Soal Fida pulak. Pun aku angguk. Tak ada di semua tempat tersebut.

“Tertinggal kat kedai kot.”

“Aku confirm aku ada bawak balik, letak dalam bilik.” Jawab aku dengan penuh konfiden. Tapi masalahnya, sampai sekarang masih tak jumpa. Tiba-tiba handphone berbunyi, ada sms masuk. Aku berlari masuk bilik nak periksa.

- Esah, den rindu awak. –

Si Haikal sengal. Aku malas gila nak layan sms beliau. Selalu aku biar je. Tak koso den do nak melayan orang den tak ponah jumpo, tetibo kato rindu. Buang kredit den yo. Heh. Terus aku padamkan sms tu. Tiba-tiba keluar lagu The River dari Good Charlotte. Aku tengok skrin. Nombor dari talian tetap, tapi aku tak kenal nombor siapa. Nak angkat ke tak eh? Err…

“Hello?”

“Assalamualaikum. Boleh cakap dengan… Nur Aishah Humaira Binti Mohamad Ujang?” Dah siapa pulak dapat nama penuh aku ni? Hish, saspen aku, saspen.

“Waalaikumussalam. Ye  saya Aishah. Ada apa-apa boleh saya tolong?”

“Hang tolong mai kedai sat.” Huh? Mamat kurang asam gelugor! Apasal tak perasan suara dia tadi? Chis! Mana dia dapat nama penuh aku ni? Paling penting, mana dia dapat nombor aku ni??

“Awat? Eh, err… kenapa?” Dia gelak kecil. Ye, ai tershashul, bukan ai shaje shuke-shuke. Huu~~

“Saja laa aku nak bagi hadiah kat hang.” Hadiah mende pulak mamat nih. Isk… macam-macam ah kau nih.

“Hadiah mende pulak? Merepeklah awak nih.”

“Ni dompet hang tertinggai kat kedai semalam. Aku panggey hang duk menonong jaa jalan. Nasib baik duk ada jugak nomboq phone hang dalam ni.” Macam nak terjatuh rahang bawah aku. Jadi aku duk sangka buruk kat dia semalam tu rupanya dia nak pulangkan dompetlah tu? Isk isk ekau ni Sah, itulaa padah eh asyik nak sangko bughuk kek orang. Kan padan muko kau malu sendiri laie.

“Err… ok. Nanti saya datang ambik. Err… Terima kasih.” Terus matikan talian, capai tudung dan kunci skuter. Saat aku berlari keluar, semua bertanya nak ke mana.

Wallet aku tertinggal kat kedai semalam.” Aku bagitau tanpa berhenti. Cepat-cepat sarung selipar dan melompat naik skuter. Dengan kelajuan cahya, mesti kena sampai sana. Malunya aku kalau dia check habis-habis dompet tu. Semak dengan segala macam resit. Dan paling malu, sticker-sticker Dragon Ball dan Bleach yang aku simpan dari zaman sekolah dulu. Tukar dompet sepuluh kali pun, sticker tu semua mesti pindah sekali. Sayang gila kot.

Dekat-dekat nak sampai dengan kedai Pak Din aku nampak mamat kurang asam gelugor melambai dari bahu jalan. Pelan-pelan aku berhenti. Angkat visor helmet dan pandang ke arahnya. Dia senyum, mempamerkan lesung pipit serius TAK comelnya itu.

“Cuai. Loqlaq. Kalut.” Tak sempat aku bukak mulut lagi dia dah lebih dulu menceceh. Hilang rasa malu aku, tinggal rasa hangen. Aku mencebik.

“Aku ikat reben sat lagi baghu hang tau. Duk muncung-muncung lagu tu hang ingat lawa sangat pa?” Ni yang buat rasa tak mau berterima kasih langsung nih. Hish! Geramnya geramnya geramnya!

“Bak balik dompet saya.” Suara aku dah takde bunyi mesra pelanggan dah. Tak koso den do. Huh.

“Aku mintak satu stickerDragon Ball buleh dak?”

“APA?” Bulat biji mata aku. Mana boleh! Sayang gila kot sticker tu, semuanya. Dia ketawa tengok aku.

“Kedekut ngat aih. Kat kedai tu pun melambak sticker aih.” Dia letakkan dompet atas tapak tangan aku yang duk menadah dari tadi lagi. Cepat-cepat aku periksa isi dalam. Duit memang takde banyak pun dalam tu. Ok, resit masih bersepah. Dan paling penting, sticker semua masih ada. Bagus.

“Aku tak dak ambik duit hang lah. Aku carik nomboq phone ja. Mujuq duk ada.” Eh, nada suara dia aku dengar macam orang terluka je?

“Saya tak cakap awak ambik duit pun. Saya check sticker. Nasib baik ada lagi.” Dia ketawa kecil. Heh, mood swing lah beliau nih.

“Nak ndak satu stickerbuleh dak?” Dia tanya. Eh, tanya pulak lagi. Bukan tadi dah dapat jawapan yang tepat lagi jitu serta padu ke?

“Kata tadi kat kedai banyak. Buatpe mintak kat saya?” Dia seluk poket jeansnya dan tersenyum. Lain nampak senyuman dia kali ni. Penuh maksud tersirat.

“Pasai hang ni kategori rare.” Katanya selamba sebelum terus berpaling dan melangkah ke kedai meninggalkan aku seorang di situ, menganga. Amende saja yang dia merepek ni? Tak faham aku… Isk…


* * * * * * * * * * * * * *

No comments:

Post a Comment